De la gestió al lideratge: l'equilibri entre mètode i humanitat"
- Olga Serra
- Apr 18
- 4 min de lectura
Actualitzat: Apr 19
Liderar grups i gestionar equips és una qüestió de matisos. La capacitat de liderar de manera eficaç depèn en gran mesura d'un nivell d'autoconeixement elevat i d'una comprensió profunda dels processos i dinàmiques grupals. Tanmateix, això no és suficient; encara que es pugui adquirir coneixement a través de la lectura i la formació en diversos cursos despecialització, si no hi ha una disposició al canvi, aquests esforços seran infructuosos i frustrants també. D'altra banda, com escriu Robin Sharma al seu llibre, el líder que no tenia càrrec, potser és bo: " admetre que no totes les persones van néixer per liderar."
Si apliquem la dimensió liderar a l'àmbit laboral —també podem estendre'l a altres aspectes de la vida— és evident que no cal tenir un càrrec formal dins d'un organigrama per exercir lideratge, com no ho és ocupar determinades posicions a la família o en un grup informal qualsevol. El líder neix o es fa? Hi ha teories que defensen les dues perspectives. No hi ha dubte que des de la infància, hi ha persones que amb el seu ésser i estar, són capaces de mobilitzar. També és cert que gairebé tot a la vida es pot entrenar, com jo sempre dic, fins i tot els abdominals, estar estan, però cal treballar perquè es vegin a l'exterior.
Si parlem de líder, l'autoconeixement és fonamental per poder-se presentar davant de qualsevol grup. Saber quins són els nostres punts forts per posar-los al servei i en benefici de la causa, del grup, del projecte...Conèixer quines són les nostres àrees de millora, i tenir la ferma voluntat i predisposició per créixer i millorar. Característiques com la generositat, la humilitat, el compromís... acompanyen sempre les persones que són veritablement líders.
La humilitat és, sens dubte, una de les virtuts més importants. Quants projectes i empreses han fracassat a causa dels egos desmesurats. Així mateix, quants líders polítics, independentment del seu país o ideologia, ens fan sentir vergonya aliena amb les discussions plenes d'egocentrisme.
Si ens enfoquem a les competències en lloc de les característiques, diria que l'habilitat més destacada per a un líder és la comunicació efectiva. Aquesta competència inclou moltes de les altres habilitats que s'enumeren a l'extensa llista de requisits de lideratge. La comunicació efectiva implica escolta activa, assertivitat, empatia, intel·ligència emocional i habilitats de negociació. És l'eina principal de l'ésser humà i sens dubte essencial per a qui aspiri a liderar alguna cosa.
¿ Han pensat alguna vegada en com n'és de gratificant sentir-se realment escoltats? s'han aturat a reflexionar sobre quantes reunions hem participat en les que simplement ens limitem a ser-hi?
Guiar manades i pilotar equips, no és el mateix. L'enfocament és diferent, es tracta de combinar competències tècniques amb altres de transversals i que són bàsiques en un món on la interacció és una constant. Una gestió efectiva implica mètode per a un mateix i per al grup. Difícilment podràs ser un referent en mètode si no es practica en primera persona. Equilibri entre direcció i suport, entre visió estratègica, determinació, creativitat i innovació i el desafiament d'integrar persones diverses, fent que cadascuna aporti el seu talent i el seu valor únic per a l'èxit col·lectiu.
A això obro un parèntesi, si tenim dubtes sobre talents o expectatives, preguntar sempre està bé. Podem equivocar-nos en col·locar etiquetes, cosa que la persona projecta dependrà en gran mesura del moment vital en què es trobi, de la confiança que senti, i també moltes vegades del que se li deixi mostrar.
És important comptar amb metodologia per gestionar equips i, encara que sigui diferent, per liderar-los. Disposar d0estructura en la gestió sens dubte ens ajudarà a liderar de manera més efectiva. Treballar en totes dues habilitats, serà molt beneficiós per al grup i fins i tot per a un mateix. Implantar mètode es tradueix en entorns més segurs i evita desgasts d'energia i frustracions diverses. També és important conèixer i aplicar mètode per treballar en equip. És cosa de tothom, no només de la persona encarregada de pilotar. Bastant BANI ( fràgil, ansiós, no lineal i incomprensible) és l'entorn, com per treballar constantment apagant focs.
Tenir un mètode ofereix estructura i orientació, dos elements essencials per a qualsevol grup. Què entenem per mètode a l'àmbit de la gestió? Un mètode de gestió és el marc d'actuació, el full de ruta. Traduït a la pràctica, és el conjunt de plans, processos i procediments que guiaran les accions de l'equip dins de l'organització.
Es tracta d'un mapa ben definit i “clarament comunicat” que estableix metes i estratègies, defineix rols, comparteix expectatives, redueix o elimina incerteses i uneix esforços i esperances.
Implantar metodologia permet que metes i iniciatives siguin vistes i viscudes amb més claredat. El mètode aconsegueix que les persones sentin que formen part viva i activa dels projectes, senten reconeixement i que se'ls posa en valor. Ser només eina a l'ombra, no és gratificant per a ningú. Formar part d'un equip on es comparteix des de l'equitat genera creixement, aprenentatge i una cosa clau: transferència de coneixement. D'altra banda, i sense obviar gens la part socioemocional, es genera sentiment de grup, de pertinència, es tradueix en cohesió.
Pots liderar-te a tu mateix i liderar un grup sencer sense tenir un càrrec, cert, però si ho ostentes, necessites formar-te en totes dues coses: lideratge i metodologia aplicada en un món de molt mostrar, molt parlar i poc fer.
Deixo una frase al meu gust valuosa de Sharma: “ Cada un de nosaltres hem d'assumir una responsabilitat personal convertint-nos en el director executiu del nostre propi paper en l'organització i exercint el lideratge dins la nostra posició ”.
Comentários