Empatia, competència o valor
- Olga Serra
- Jul 10, 2024
- 2 min de lectura
Actualitzat: Jul 17, 2024
Per què de vegades es parla de l'empatia com una competència i d'altres com un valor de la persona líder?
La RAE defineix l'empatia com la capacitat d'identificar-se amb algú i compartir els seus sentiments.
El concepte és com el sentit comú, el més comú de tots els sentits. Tots reclamem empatia i tots pensem que la tenim. És la paraula que sorgeix en major nombre d'ocasions quan es debat sobre la persona líder ideal.
Tot i que el seu significat sembla fàcil d'explicar, és complex diferenciar quan considerar-lo una competència i quan un valor. És qüestió de matisos, dependrà del context o de la circumstància.
L'Empatia com a Competència del lideratge
Molt vinculada a la comunicació, l'empatia com a competència fa referència a la capacitat i a l'habilitat de la persona líder per entendre, comprendre, actuar i donar una resposta adequada i equilibrada a les perspectives, situacions o emocions d'individus o grups.
L'empatia com a competència requerirà d'altres habilitats com l'escolta activa, l'habilitat per prestar atenció plena al que la persona interlocutora ens està manifestant verbalment. Observar i escoltar no només les paraules, si no també saber captar aspectes de la comunicació no verbal i paraverbal, tot allò que pot estar latent en la interacció amb l'altre. Peter Drucker deia: «El més important de la comunicació, és escoltar el que no es diu». Aquí intervé el nostre cervell límbic, responsable de les emocions.
Estretament vinculat en saber escoltar, el saber elaborar l'argument i saber comunicar de forma efectiva. Elaborar aquella resposta preparada i adequada que pugui transmetre a la persona interlocutora l'interès genuí pel que ens està explicant i alhora, transmetre comprensió i suport. Dialogar i connectar. Vista així, l'empatia pot considerar-se una competència clau de la persona líder, que l'ajudarà en la interrelació amb persones i equips. Com a competència, es pot desenvolupar i entrenar, ja que existeixen diverses tècniques que recolzades per teories poden ajudar a entrenar l'empatia per al lideratge i gestió dels equips en la seva dimensió tant estratègica com operativa.
L'Empatia com a Valor del lideratge
Si explorem el concepte empatia com un valor, aquesta es relaciona íntimament amb altres principis com la generositat, la justícia i el compromís de la persona líder. Preocupar-se pel benestar de les persones en els equips i en les organitzacions en el seu conjunt, pot semblar un corrent actual o una moda, però hauria d'estar sempre present en l'enfocament de la persona líder.
L'empatia és també essència, comportament i voluntat intrínseca d'ajudar i donar suport a persones i equips, i forma part de la voluntat de servei de la persona líder, així com dels conceptes bàsics de la intel·ligència emocional, l'única que pel moment no pot suplir la intel·ligència artificial. Ser empàtic i sensible, no et fa menys fort, ni menys capaç, més aviat al contrari.
Potser per ser empàtics amb els altres, l'empatia s'hauria d'iniciar amb un mateix, escoltant i identificant el que la nostra ment ens diu, entenent allò que sentim per poder actuar en coherència als nostres propis principis. Allò que ens ressona de l'altre, està en nosaltres.
"L'empatia es tracta de trobar ecos d'una altra persona en tu". Mohsin Hamid.
Comments